אבות אבותינו הציידים הקדמונים היו כנראה הראשונים שגילו את מגעה המלטף של כסות העור ואת יכולתה לשמור על טמפרטורת הגוף. מגילוי זה צמחה והתפתחה מסורת של עיבוד עורות שהפכה לחלק בלתי נפרד מעולם אופנת הלבוש ועיצוב הרהיטים לבית.
כיום מטפחים בקר במיוחד לתעשיית עיבוד העורות באוסטרליה, דרום אמריקה, טורקיה ומדינות אירופה. מתברר שאיכות העור מושפעת מתנאי הסביבה בה גדלה הבהמה. כך, לדוגמא, מרעה פתוח, בו התנועה חופשית והמזון טרי, או מכלאות בהן הגדרות מרופדות על מנת להקטין אפשרות של פגיעות וצלקות בעור החיה, מבטיחים איכות טובה יותר של עור. העורות המיובאים לישראל עיקרם עורות בקר בוגר או עגלים. פרט להם קיימים בשוק גם עור גדי, הנחשב ליקר מאוד, עור באפלו שהוא קשה יותר ובעל מרקם מיוחד, עור צבי ועוד.
השלב הראשון בעיבוד העור, לאחר הסרתו מבעל החיים וייבושו, הוא פיצולו לשתי שכבות: עור עליון שהוא המשובח ובעל המרקם האיכותי ביותר ועור תחתון שהוא איכותי פחות. יש עורות המעובדים משכבת העור העליונה ויש עורות "שפאלט" המעובדים משכבת העור השנייה, ופער המחירים ביניהם גדול. עורות השפאלט שמחירם נמוך, משמשים בעיקר לייצור נעליים ותיקים, אך יש יצרני רהיטים שמשתמשים בהם לריפוד מערכות ישיבה שמחירן זול. העור העליון קיים באיכויות שונות, וככל שהוא משובח יותר, מחירו גבוה יותר. בציבור ידועים שמות שונים המציינים את צורות העיבוד השונות של העור, למשל, נאפה, זמש (הנקרא גם נובוק), סובאז', קאפרי ועוד.
תהליך עיבוד העור כולל מספר שלבים: ניקוי, שטיפה, הסרת שיער, צביעה, ריכוך וטיפול בחומרים משמרים. מרכיב חשוב בתהליך עיבוד העור ובקביעת איכותו הוא שלב הצביעה. צביעה איכותית נעשית על ידי טבילת יריעות העור בחביות צבע מיוחדות, מה שמבטיח שהצבע ייספג בשלמות, ויהיה עמיד ואחיד משני צידי היריעות. יש עורות שנצבעים בפיגמנט עדין, המותיר את מראה העור הטבעי, ויש עורות המקבלים ציפוי של שכבת מגן, מה שהופך אותם לפרקטיים יותר מעור ללא שכבה מגנה. כיום העורות האיכותיים ביותר מיוצרים במפעלים בגרמניה הנחשבת למובילה בתחום ומשווקת את עורותיה לחברות המובילות בתחום הרהיטים בעולם.
מרקמים חדשניים
פיתוחים טכנולוגיים של השנים האחרונות מחד, ודרישה לעיצובים חדשים מאידך, הולידו עיבודים צורניים חדשים ונזכיר רק כמה מהם: הטבעות (בתהליך של לחץ וחום) בדוגמת עור יען, קרוקודיל ונחש, והדפסים שונים, ובהם פרחים, פירות, דגלים ועוד. בנוסף, יש עיבוד הקשיה לקבלת מרקם קשיח, עיבוד במראה "סטון ווש" מיושן, עיבוד טבעי החושף את הנימים, הצלקות והפגיעות המקוריות של עור הבהמה, עיבוד זמש המיוצר מהשכבה העליונה של העור בעיבוד חלק וקטיפתי, או מהשכבה השנייה בגימור פראי ופרוותי יותר, ויש גם גימור למינציה במראה פלסטיק מבריק.
כמו בתחומי עיצוב אחרים, גם בתחום העור טעמי האופנה משתנים מעת לעת וכיום ניתן למצוא למשל את טרנד הרלי דווידסון, בהשראת מעילי העור של רוכבי אופנוע מפורסם זה. מדובר בעור עבה, שחור ומבריק שאם מותחים אותו, הוא מקבל גוון חום, ישן וסדוק; בנוסף לו יש עור בעיבוד 'ראסטיק' ('כפרי' באנגלית), בעל מראה גס ומשומש; או עור אוכפים במראה לא מעובד, עם הצלקות והשריטות של הבקר. לעומתם, קיים גם טרנד אלגנטי במראה של יריעות עור חלקות ומחויטות בסגנון המעצב רלף לורן המשתמש בעור "קאפרי", בעל גימור מבריק ומגע רך ונעים. ייחודו של עור יוקרתי ויקר זה הוא בכך, שכאשר מותחים אותו, מתגלים גוונים נוספים של צבע, בנוסף לגוון החום הבסיסי שלו. באשר לצבעים, פרט לשחור ולחום הקלאסיים, קיימים היום גם צבעים נועזים יותר כצהוב זרחני, סגול עמוק, כתום ואדום. עם זה, הנטייה הרווחת היא לגוונים רגועים יותר בכיוון מדברי, שמנת או לבן שחוזר בגדול למערכות הישיבה.
בהקשר לנושא המרקמים, ראוי לציין עיבוד חדש יחסית לעור, הקיים היום בשטיחים המעוצבים באופן שמעניק לעור תלת ממדיות. מדובר במצע ארוג שבחלקו העליון משולבות פיסות עור הגזורות בצורות שונות, היוצרות מרקם "מתולתל" ובעל נפח. שטיחי עור אלה מאופיינים במראה עשיר ומוצעים במגוון צבעים, מגווני בז' קלאסיים ועד גוונים עזים כאדום וירוק יער, למשל.